První plně elektrická osobní loď v Evropě Bella Bohemia

Bella Bohemia
Doba čtení: 3 minuty
Na Vltavu v Praze vyplula unikátní elektrická výletní loď Bella Bohemia - 25 metrů dlouhý a 9 metrů široký katamarán, který pojme až 250 pasažérů. Jedná se o první elektrickou loď v Evropě, která má certifikaci pro provoz na mezinárodních vodních cestách. Loď je zcela bezemisní, protože veškerý provoz plavidla včetně pohonu je obstarán bateriemi.

Na otázky redakce odpovídala autorka návrhu lodě architektka Vera Hampl ze studia VH ARCHITECTS.

Jak vznikl nápad navrhnout plně elektrickou loď, která v Evropě nemá obdoby?

Bella Bohemia byla vyrobena na míru jako osobní loď na vyhlídkové plavby v centru Prahy. Cílem projektu bylo postavit unikátní, první zcela elektrickou osobní loď v Evropě schválenou pro mezinárodní provoz na vodních cestách.

Jak funguje celý provoz a pohon?

Provoz lodi je bezemisní, protože veškerý provoz plavidla včetně pohonu je obstarán bateriemi o celkové kapacitě 100 kWh a napětí 600 voltů. Baterie jsou umístěny pod podlahou lodní paluby. Baterie pohání pohon, kdy byly pro toto plavidlo použity propulsory s maximálním výkonem 2 x 55 kW. Jedná se o elektrické motory se schopností otáčení 360°, čímž je zaručena výborná manévrovatelnost. Tento typ elektrických motorů byl jako hlavní pohon použit vůbec poprvé.

Jak dlouho vydrží tato loď plout na jedno nabití? 

V běžném provozu při 50 % výkonu motorů vydrží loď jezdit přes 6 hodin. Při plném zatížení vydrží kapacita baterií na hodinový provoz.

Jak dlouho trvá nabíjení lodi na břehu?

Nabíjení ze břehu trvá kolem 3 hodin. Loď se napájí ze sloupků na náplavce nejenom během noci, ale také mezi jednotlivými plavbami.

Z jakých materiálů je loď vyrobena?

Celá konstrukce lodi je z hliníku. Je to také unikátní konstrukce, kterou německé loděnice dělaly poprvé. Loď je prosklená, což umožňuje perfektní výhled na Prahu. Bar je z keramické mozaiky a má korianovou desku.

Jaké jsou přednosti této lodi kromě ekologického provozu?

Jejími přednostmi jsou především tichost, lehkost – díky použití hliníku jako základního stavebního prvku, ekologičnost a okouzlující panoramatický výhled z horní paluby.

Jak je loď vybavena uvnitř?

Uvnitř se nachází vyhlídková otevřená paluba a bar. Design lodi je navržen, aby korespondoval s moderní konstrukcí. Zajímavé jsou například designové lavičky také z hliníku.

Jak často bude loď vyplouvat na Vltavu a bude určena pro širokou veřejnost k výletním plavbám?

Loď bude k dispozici po celý rok pro vyhlídkové plavby po Vltavě.

Připravujete další nové lodě?

Ano, tímto modernizace flotily lodí Prague Boats nekončí. V posledních letech byly dodány velké moderní osobní lodě, Agnes de Bohemia, Grand Bohemia a Bohemia Rhapsody. A rozvoj flotily se plánuje i v dalších letech, aby pražské lodě byly moderní a ekologické.

Co to znamená pro Prahu mít první plně elektrickou loď v Evropě?

Elektrická loď Bella Bohemia je skvělým příkladem, jak můžeme pomocí nových technologií přispět k ekologické a bezemisní vodní dopravě. Tato loď ukazuje směr, kterým jde pražská flotila – k ekologické bezemisní budoucnosti.

Kolik výletních lodí se pohybuje v Praze na Vltavě? Je nějaký limit pro Prahu?

V Praze dnes pluje 50 osobních lodí. Je to srovnatelný počet plavidel jako je například v Berlíně nebo Budapešti. Lodě by již přibývat neměly, protože se členové Sdružení pražských plavidel dohodli, že namísto navyšování počtu nových lodí bude docházet k obměně stávající flotily.

Jak ekologický je obecně provoz lodí v Praze? Ekologizuje se provoz pražských plavidel?

Dá se říct, že pražská flotila osobních lodí patří již dnes mezi nejekologičtější v rámci hlavních měst na světě. Je to právě díky inovacím a remotorizaci pražských plavidel, která se v současné době dokončuje. Do příštího roku by měly všechny osobní lodě splňovat přísnou emisní normu STAGE 5. Podle mých informací již prošlo přes 90 % pražských osobních lodí remotorizací a zbývají jen jednotky kusů, které by měly projít remotorizací do příštího roku. Nové motory znamenají snížení emisí oxidů dusíku o 50 % a pevných částic až o 90 %. Po remotorizaci tak má jedna loď nízké emise jako dodávka. Remotorizace je také v zájmu samotných provozovatelů, kteří významně ušetří náklady na provoz a zlepší prostředí pro své cestující.

Prošly remotorizací i historické parníky Vltava a Vyšehrad?

Kotle obou pražských historických parníků Vltava a Vyšehrad prošly v 90. letech modernizací, zatímco parní stroje jsou původní. Nové naftové kotle nahradily původní palivo uhlí. Dá se říct, že jsme tak ztratili romantiku čmoudících kolesových parníků, ale za to plujeme ekologicky s nízkými emisemi.

Do jaké míry postihla toto odvětví koronavirová krize?

Pražské parníky byly postiženy podobně jako celý turistický sektor v Praze. Kritické byly jarní měsíce. Ubylo především zahraničních turistů, kteří byli částečně nahrazeni českými návštěvníky. Mírně jsou omezeny některé plavby na objednávku, ale všechny linkové plavby jsou v provozu, takže si můžete udělat pěkný výlet do zoo nebo okružní plavbu po Praze.

Reportáž ČT: https://www.facebook.com/watch/?v=3111459045617344

Více info o lodi: www.prague-boats.cz/cs/lod-bella-bohemia