Zdopravy.cz: Po devítileté pauze návrat na „Prýgl“. Z Moskvy a Dallasu je nově Morava

Osobní loď Morava na Brněnské přehradě (2020). Foto: Harold
Doba čtení: 2 minuty
Dopravní podnik města Brna (DPMB) dnes slavnostně vrátil do provozu na brněnské přehradě loď postavenou svépomocí zaměstnanci v roce 1955. Plout bude pod názvem Morava, jde o třetí jméno lodě: původě se jmenovala Moskva, v devadesátých letech pak přišlo jméno Dallas.

Loď prošla kompletní rekonstrukcí ve společnosti Jesko CZ v obci Hlavečník na Pardubicku. Spuštění na vodu předcházely intenzivní debaty o názvu,  nakonec došlo k výběru neutrálního jména Morava. „Z výsledku rekonstrukce jsme nadšeni, loď se podařilo obnovit, ale zároveň zachovat původní vzhled a prvky, které jsou pro tuto loď charakteristické, jako jsou například motor a okna z tramvaje a další komponenty. Loď tak zůstane odkazem na práci zaměstnanců dopravního podniku, kteří ji před 65 lety sami v nemyslitelných podmínkách sestrojili zde na Brněnské přehradě,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Osobní loď Morava na Brněnské přehradě (2020). Foto: Harold

Morava je sedmou lodí z flotily Dopravního podniku města Brna, bude vypravována jak na pravidelné lince, tak na komerčních plavbách, které jsou čím dál oblíbenější. Pětatřicetitunová loď převeze až 150 lidí. Původně ji chtěl DPMB prodat, nadšenci ale zařídili její prohlášení za kulturní památku.

Během uplynulých 16 měsíců loď prošla kompletní rekonstrukcí spočívající v opravě hlavní paluby, kormidelního systému, interiéru, elektroinstalace, dnové a boční obšívky, vodotěsné přepážky a požárního a drenážního systému. „Největší výzvou bylo vměstnat veškerou elektrovýzbroj a požární systém do podpalubí, protože prostoru je zde málo a výzbroje mnoho. Výpočty i umístění musí být přesné, aby byla zachována stabilita lodě,“ vysvětlil vedoucí lodní dopravy DPMB Martin Ecler. Poslední práce, jako jsou instalace zábradlí nebo kormidelny a také umístění nového jména na příď a záď lodi, pak probíhaly opět v areálu lodní dopravy DPMB. Tam bylo v průběhu opravy nutné rozšířit molo pro noční stání lodí, původní mělo kapacitu šest lodí.

Náklady na rekonstrukci činily 15,6 milionu Kč, přičemž DPMB se na ni podařilo získat dotaci 5 milionů Kč od Ministerstva pro místní rozvoj – z Národního programu podpory cestovního ruchu v regionech.

Loď z roku 1955 původně nesla jméno Moskva, v roce 1992 byla přejmenována po partnerském městě Brna na Dallas. Od roku 2011 byla kvůli špatnému technickému stavu mimo provoz. Od roku 2013 je technickou kulturní památkou.

Zdroj: zdopravy.cz/po-devitilete-pauze-navrat-na-prygl-z-moskvy-a-dallasu-je-nove-morava-53078